FANDOM

Anno 2205 – stworzona przez studio Ubisoft Blue Byte ekonomiczna gra w budowę miasta z elementami strategii czasu rzeczywistego, będąca szóstą odsłoną serii Anno. Gra ukazała się 3 listopada 2015.

Rozgrywka Edytuj

Anno 2205 jest futurystycznym city builderem podobnym do Anno 2070, w przeciwieństwie do wcześniejszych odsłon, osadzonych w realiach historycznych. Gracz wciela się w lidera korporacji rywalizującego z innymi w rozwijaniu nowych technologii. Na samym początku jego zadaniem będzie zbudowanie na Ziemi zróżnicowanych metropolii. Wraz ze zwiększającą się ilością budynków wzrasta populacja, a do gracza należy zaspokojenie potrzeb mieszkańców. Poza wznoszeniem budynków, gracz musi również produkować żywność i organizować infrastrukturę, dzięki której będzie rozwijała się gospodarka. Podobnie jak w SimCity, do budynków dobudować można dodatkowe elementy, które rozszerzają ich funkcjonalność, a ulepszanie struktur produkcyjnych wpływa na zwiększenie ich wydajności. Zadowoleni mieszkańcy przechadzają się po miastach i mogą produkować więcej dóbr, jednak jeśli ich potrzeby pozostaną niezaspokojone, opuszczą swoje domostwa. Gracz może również prowadzić rozmaite badania, np. wydając fundusze na stworzenie placówek, których zadaniem jest opracowanie rakiet zdolnych dolecieć na Księżyc. Po zakończeniu badań możliwa jest kolonizacja Księżyca i wybudowanie na jego powierzchni miast. Zdobyte na Księżycu surowce, takie jak np. helium-3, można odesłać z powrotem na Ziemię i wykorzystać do ulepszania ziemskich miast. Po zasiedleniu Księżyca zmienia się klimat rozgrywki – na gęstszy i mroczniejszy – jak również jej zasady. Budowle wzniesione na ziemskim satelicie wymagają pól ochronnych przed asteroidami czy wyspecjalizowanych szklarni do produkcji żywności.

W grze wprowadzony został system sesji, pozwalający graczowi zarządzać jednocześnie swoimi miastami zarówno na Ziemi, jak i na Księżycu. Dostępne zasoby różnią się w zależności od sesji, wskutek czego gracz musi założyć szlaki handlowe pomiędzy koloniami, dzięki czemu zasoby i materiały rzemieślnicze z jednego miejsca mogą zostać użyte w innym, w którym takowe nie występują. Miasta w Anno 2205 są pięciokrotnie większe niż w poprzednich odsłonach. Znane z Anno 2070 podwodne środowisko oraz zanieczyszczenia zostały usunięte ze względu na dodanie Księżyca. Nowością jest możliwość połączenia ze sobą miast za pomocą mostów.

Na potrzeby gry opracowano nowy silnik graficzny. W przeciwieństwie do poprzednich części, w których informacje wyświetlano za pomocą tekstu, w Anno 2205 przedstawiane są one wizualnie, poprzez obrazy czy ikony. Zmieniony został również sposób prowadzenia fabuły – gracz nie jest zmuszony do wykonywania misji w ramach kampanii fabularnej, mogąc zamiast tego cele misji ustawić jako wyzwania w trybie swobodnej zabawy.

Produkcja Edytuj

Po wydaniu Anno 2070, które spotkało się z uznaniem krytyków, Ubisoft zapowiedziało, że seria podąży w zupełnie nowym kierunku, rozwijając futurystyczne wizje. Za grę odpowiedzialne jest studio Ubisoft Blue Byte. Gra zapowiedziana została podczas konferencji prasowej Ubisoftu na targach Electronic Entertainment Expo 2015. Zapowiedziana została przepustka sieciowa, jak również Gold Edition zawierająca podstawową grę wraz ze wszystkimi dodatkami. Gracze, którzy zamówili grę w przedsprzedaży, mieli otrzymać dostęp do zamkniętej wersji beta, jednak została ona anulowana, a nagrodą za zamówienie gry przed premierą będzie dodatkowa zawartość do niej.

Zmiany w rozgrywce Edytuj

Ze względu na konieczność zarządzania różnymi, niezależnymi od siebie regionami, w Anno 2205 wprowadzono szereg zmian w rozgrywce względem poprzednich części. Zniknęła konieczność budowania centrum, wokół którego skupione zostały budynki mieszkalne, zaś nowe obszary zasiedlać można bez konieczności posiadania odpowiedniej ilości surowców. Znacząco uproszczono aspekt produkcyjny – nie wymaga on już wytwarzania dóbr w tonach w celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców, co zastąpione zostało wskaźnikami podaży i popytu. Przykładowo, jeżeli przy liczbie pięciu tysięcy mieszkańców wskaźnik popytu na żywność organiczną wynosi 8, a uprawy ryżu produkują 10, potrzeba jest zaspokojona i występuje nadwyżka, która nie zmieni się, dopóki nie zwiększy się ilość mieszkańców. Wyeliminowano również konieczność czekania na wyprodukowanie dóbr – postawienie odpowiedniego budynku produkcyjnego natychmiastowo zwiększa wskaźnik podaży.

Usunięty obecny w poprzedniej części wskaźnik równowagi ekologicznej, który zastąpiony został wskaźnikiem logistyki – nieposiadanie odpowiedniej ilości magazynów zmniejszy wydajność zakładu, tak samo jak niedobory energii lub kadry pracowniczej. Po osiągnięciu odpowiedniego poziomu pojawia się możliwość rozbudowywania budynków produkcyjnych o moduły produkcyjne i utrzymania, jednak każdy budynek posiada ich określoną ilość – kiedy zostaną wyczerpane, należy wznieść kolejny budynek tego typu. Moduły produkcyjne zwiększają ilość wytwarzanych dóbr, jednocześnie zwiększając koszty utrzymania i zużycie energii. Moduły utrzymania pozwalają zmniejszyć koszt utrzymania w załodze, energii lub logistyce.

Miasta zakładane są na zróżnicowanych terenach. Rozgrywka w tych mieszczących się w klimacie umiarkowanym wygląda dokładnie tak jak w poprzednich częściach, jednak na terenach arktycznych i księżycowych dochodzi konieczność zadbania o niezbędne czynniki. Na Arktyce problemem jest mróz, dlatego domy należy budować w promieniu ciepła wytwarzanego przez zakłady produkcyjne – domy, które nie znajdą się w jego zasięgu będą zasiedlone przez jedną osobę i nie rozwiną się na wyższy poziom. Na Księżycu budować można jedynie w kraterach, konieczne jest jednak postawienie generatora pola ochronnego chroniącego przed meteorytami – budynki niechronione przez tarcze, podobnie jak nieocieplone na Arktyce, nie rozwiną się, z kolei zakłady produkcyjne nie rozpoczną pracy. Budynki takie mogą zostać zniszczone po uderzeniu w nie meteorytu.

Lokacje Edytuj

Strefa umiarkowana Edytuj

Arktyka Edytuj

Księżyc Edytuj

Korporacje i frakcje Edytuj

Jednostki Edytuj

Klimat umiarkowany Edytuj

Akrtyka Edytuj

Księżyc Edytuj

Rodzaje budynków i zapotrzebowanie Edytuj

Klimat umiarkowany Edytuj

Poziom 1. Edytuj

Poziom 2. Edytuj

Poziom 3. Edytuj

Poziom 4. Edytuj

Wspólne Edytuj

Arktyka Edytuj

Poziom 1. Edytuj

Poziom 2. Edytuj

Wspólne Edytuj

Księżyc Edytuj

Poziom 1. Edytuj

Poziom 2. Edytuj

Wspólne Edytuj