FANDOM

Ubisoft

Ubisoft Entertainment (dawniej Ubi Soft) – francuski producent i wydawca gier komputerowych z siedzibą w Montreuil-sous-Bois. Ma oddziały w dziewiętnastu krajach, łącznie z rozwijającymi się studiami, m.in. w Montréalu, Toronto, Barcelonie, Północnej Karolinie, Düsseldorfie i Mediolanie. Według danych z 2014 roku jest trzecim co do wielkości niezależnym wydawcą gier wideo w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych.

Historia Edytuj

W 1986 we Francji pięciu braci z rodziny Guillemontów stworzyło Ubi Soft jako przedsiębiorstwo wydające gry komputerowe. Yves Guillemont zawiązał współpracę z Electronic Arts, Sierrą On-Line i MicroProse; koncerny te zaczęły rozpowszechniać gry Ubi Softu. Pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku Ubi Soft zaczął rozwijać się na rynkach zagranicznych, między innymi w Stanach, Wielkiej Brytanii i Niemczech.

Na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku Ubisoft wprowadził w życie własny program rozwoju, co doprowadziło w 1994 roku do otwarcia studia w Montreuil we Francji, które później stało się główną siedzibą Ubisoftu. W tym samym roku Michel Ancel wymyślił postać Raymana, która od 1995 do mniej więcej 2007 roku miała poważną rolę w nowych grach wideo. W 1996 roku Ubisoft stał się publiczną firmą, która wciąż się rozwijała otwierając nowe siedziby już na całym świecie, między innymi w Szanghaju i Montréalu.

W roku 2000 Ubisoft objął amerykańską siedzibę Red Storm Entertainment, rozwijającego się studia, założonego przez pisarza Toma Clancy’ego. Ten był już znany z tego, że tworzył świetne gry oparte na własnych książkach. W 2001 roku Ubisoft nabył Blue Byte Software, znane z serii The Settlers. W ciągu roku 2003 wydawnictwo miało już swe jednostki w dwudziestu dwóch krajach, z czego dziewięć jednostek miało swoją własną produkcję lub pełniło jakąś ważniejszą funkcję. Ubisoft odniósł w tym roku masę sukcesów. Miał gry, dzięki którym wydawnictwo zarobiło sporo pieniędzy. Były to między innymi: Tom Clancy’s Splinter Cell, Prince of Persia: Piaski czasu, XIII, Rayman 3: Hoodlum Havoc i Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Raven Shield.

W latach 2002-2003 Ubisoft zarobił 453 miliony euro; w latach 2003-2004 suma urosła do 508 milionów euro. Od 2004 roku w Ubisofcie pracowało ponad 2350 osób, z czego ponad 1700 osób w produkcji. Yves Guillemot, jeden z pięciu braci-założycieli, jest obecnie prezesem Ubisoftu.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku i na początku obecnej dekady, Ubisoft zobowiązał się do posiadania gier online, biorąc się za Uru: Ages Beyond Myst, The Matrix Online oraz europejską i chińską operację EverQuest. Wydawca założył ubi.com jako swoją główną stronę. W lutym 2004 roku Ubisoft zrezygnował z prac nad Uru i wsparcia dla The Matrix Online. Mimo to tydzień później ogłosił nabycie Wolfpack Studios, twórców MMORPG i Shadowbane, a w lipcu 2004 roku Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow Ubisoftu został wydany na Xboksa i PlayStation 2.

20 grudnia 2004 roku Electronic Arts wykupił 19,9% udziałów w firmie. Spowodowało to pojawienie się spekulacji zwiastujących wykupienie Ubisoftu. Nie doszło to jednak do skutku, a w lipcu 2010 r. EA sprzedało 15% udziałów w firmie. W 2007 roku firma nabyła całościowe udziały w Sunflowers, a następnie zlikwidowała je, przejmując całkowite prawa do serii Anno.

W listopadzie 2008 roku Ubisoft przejął studio Massive Entertainment od firmy Activision. W lipcu 2011 roku Ubisoft zaczął współpracę z firmą Owlient.

Studia i oddziały Edytuj

  • Ubisoft Reflections
  • Ubisoft Barcelona
  • Ubisoft Casablanca
  • Ubisoft Chengdu
  • Ubisoft Germany
  • Ubisoft India
  • Ubisoft Ukraine
  • Ubisoft Massive
  • Ubisoft Milan
  • Ubisoft Montpellier
  • Ubisoft Montréal
    • Hybride Technologies
    • Quazal
  • Nadeo
  • Ubisoft Nagoya
  • Ubisoft Paris
  • Ubisoft Poland
  • Ubisoft Quebec
  • Ubisoft Red Storm
  • Ubisoft Romania
  • Ubisoft São Paulo
  • Ubisoft San Francisco
  • Ubisoft Shanghai
  • Ubisoft Singapore
  • Ubisoft Tokyo
  • Ubisoft Toronto
  • Ubisoft Vancouver

Znane marki Edytuj

Do najbardziej znanych marek Ubisoftu należą:

  • Anno
  • Assassin’s Creed
  • Beyond Good & Evil
  • Brothers in Arms
  • Call of Juarez
  • CSI
  • Far Cry
  • Ghost Recon
  • Heroes of Might and Magic
  • IL-2 Sturmovik
  • Just Dance
  • Myst
  • Prince of Persia
  • Rainbow Six
  • Rayman
  • Silent Hunter
  • South Park
  • Splinter Cell
  • Szalone kórliki
  • The Settlers
  • Watch_Dogs

Ubisoft Poland Edytuj

W drugiej połowie 2008 roku Ubisoft otworzył oddział w Polsce. W przeciwieństwie do wielu innych oddziałów, polskie biuro nie zajmuje się produkcją gier komputerowych, a służy celom biznesowym – dystrybucją gier Ubisoftu na terenie Polski oraz innych krajów Europy Wschodniej. Oddział przejął dystrybucję gier studia od zajmującej się tym wcześniej Cenegi, a pierwszą wydaną przezeń grą był Far Cry 2.